Vores integration til Dinero er fuld automatiske, hvilket vil sige, at vi både sender bilag over til regnskabet, og at vi også bogfører dem.

Det betyder, at du aldrig vil finde bilag til godkendelse fra EasyMe i regnskabets kassekladde.

For at forstå hvordan integrationen virker, vil vi her beskrive, hvordan vi rent teknisk bogfører det i regnskabet.

Dinero - integrationen opsætning

Når EasyMe skal kobles sammen med Dinero, så connecter vi til følgende konti i standard kontoplanen

  • 1000 - Salg af varer/ydelser med moms

  • 1050 - Salg af varer/ydelser uden moms

  • 53000 - Debitorer, ubetalte fakturaer

Er kontoplanen lavet om, så skal der vælges de korrekte konti iflg. den nye kontoplan i forbindelse med integrationen, førend vi kan binde enderne korrekt sammen med Dinero.

Anvendes der EasyMe betaling skal der oprettes en beholdningskonto, hvor betalinger kan "mellemlande" indtil de udbetales til bankkontoen.

EasyMe bør opsættes til automatisk at bogføre gebyrer for brug af betalingsaftale, udbetalinger fra EasyMe samt optankninger (se denne artikel om optankninger)

Anvendes anden online betaling skal denne i opsætningen af integrationen mappes til den rette beholdningskonto i regnskabet.
Her skal man selv manuelt bogføre udbetalinger og evt. gebyr for sin betalingsløsning, da vi ikke modtager information om dette, og derfor ikke kan automatisere denne del

Udover online betaling kan man også tage imod "offline" betalinger som kontanter, bankoverførsel, dankort osv.

Disse betalingsformer skal oprettes som "manuelle betalingsformer" i integrationsopsætningen og mappes til den tilhørende beholdningskonto i Dinero.

Se i øvrigt denne artikel om, hvordan EasyMe forbindes korrekt til Dinero

Sådan bogføres der

Når der sker et salg i EasyMe, så bogføres der på følgende måde:

  • Salg posteres på omsætningskonto og evt. momskonto
    Der modposteres på debitor konto som tilgodehavende
    Fakturaer indeholdende flere faktura linjer med hver deres momskode vil blive opdelt med postering på omsætningskonto både med og uden moms.

  • Når betaling modtages posteres på debitorkonto og faktura udlignes.
    Der modposteres på beholdningskonto.
    Er der betalt online via EasyMe betaling, så bogføres ligeledes gebyr for brug af betalingsløsning.
    Dette bogføres på gebyrkontoen og modposteres på EasyMe beholdningskontoen

Når der sker en kreditering i EasyMe

  • Der posteres på omsætningskonto og evt. momskonto
    Der modposteres på debitorkonto.
    Dernæst posteres på beholdningskonto
    Der modposteres på debitorkonto

  • Har faktura oprindelig været betalt online via EasyMe betaling, og der ikke er dækning på EasyMe kontoen, da sker der en optankning, hvor vi trækker det manglende beløb på kortet knyttet til EasyMe abonnementet.
    Der bogføres således på mellemregning/bankkontoen
    Modposteres på EasyMe beholdningskontoen

Når der udbetales penge for salg via EasyMe Betaling

  • Der posteres på EasyMe Beholdningskonto
    Modposteres på bankkontoen.

Generelt vedhæftes dokumentation for alle posteringer.
Ex. udbetalingsmeddelelse vedhæftes posteringer for udbetaling.

Fakturaer oprettes af EasyMe i Dinero.
Når EasyMe modtager faktura informationerne retur fra Dinero, sendes faktura til klienten. Det er derfor ikke muligt at se information om udsendelse direkte i Dinero.

Udligning af fakturaer

Ved alle online betalinger udlignes fakturaer automatisk i Dinero, og fakturastatus i EasyMe ændres til betalt.

Betales en faktura med offline betaling, da skal den markeres betalt direkte i EasyMe (i faktura modulet), herefter sørger EasyMe for at postere og udligne i regnskabet jvf. ovenfor. Markeres en faktura betalt direkte i Dinero, modtages der ikke information fra Dinero, og faktura status i EasyMe vil da fejlagtigt stå som afventer betaling.

Fandt du dit svar?