I videoen herunder kan du se, hvordan du forbinder EasyMe og e-conomic med et par klik.

Men inden du går igang:

  • Opret en særskilt kassekladde til EasyMe (se her hvordan). Kald den bare "EasyMe", og sørg for, at der ikke sker sammenfald af bilagsnumre med andre kassekladder.

    Ellers risikerer du nemlig at der går rod i din egen kassekladde når EasyMe begynder at bogføre for dig.

    Vigtigt: Du skal vælge, at posteringer på denne kladde IKKE kræver godkendelse af en administrator - ellers får EasyMe et rap over fingrene når vi forsøger at bogføre.
  • Hvis du bruger online betaling skal du oprette en beholdningskonto til den betalingsudbyder du anvender (NETS, Stripe etc).

    Så bogfører vi automatisk online betalinger til beholdningskontoen, så du ved, hvor pengene er landet.

    Bruger du Stripe kan vi endda håndtere bogføringen af gebyrer og udbetalinger helt automatisk også.
  • Sørg for, at du ikke har slettet eller spærret følgende konti: 1010, 1030, 5600, da vi opretter ting, som linker til disse (hvis du har lavet helt om på kontoplanen, så hiv fat i os inden du prøver at forbinde din konto)

Når du har gjort det, og givet EasyMe adgang til din e-conomic-konto kommer du tilbage til EasyMe og kan lige vælge den rigtige kassekladde, beholdningskonto mv. (husk at gemme)

Under videoen kan du (eller din bogholder) læse, hvordan vi rent praktisk gør, når vi bogfører på dine vegne.

Når du forbinder din EasyMe-konto med e-conomic sker der et par ting automatisk:

  • Vi opretter to varekategorier: "EasyMe med moms" og "EasyMe uden moms". For disse bruger vi konto 1010 til "med moms" og konto 1030 til "uden moms".
  • Vi opretter en enkelt vare i hver med varenumrene "emv" og "emnv" (til salg med og uden moms, hhv.)
  • Vi opretter en kundegruppe, "EasyMe", og knytter den til konto 5600.
  • Vi leder efter en kassekladde ved navn "EasyMe", som vi kan lave vores posteringer i, så vi ikke laver rod i resten af regnskabet. Du kan dog kalde den hvad du vil, men sørg for, at den ikke bruges til andre formål.
  • Vi opretter et sæt handelsbetingelser, som hedder "EasyMe", som vi kan bruge til at sætte frie betalingsfrister fra EasyMe.

Hvis du sletter eller ændrer i de ting vi opretter i din e-conomic-konto kan den automatiske bogføring gå skævt eller fejle helt, så det er bedst, hvis du lader det være, som det er.

Avancerede indstillinger

Hvis du slår avancerede indstillinger til for e-conomic kan du koble dine EasyMe-produkter direkte på modsvarende produkter i e-conomic i stedet for at bruge de produkter vi har oprettet.

Du slår de avancerede indstillinger til i indstillinger/faktura i konfigurationen for e-conomic, og så får du en "E-conomic - avancerede indstillinger"-blok frem på alle dine produkter.

Her kan du så vælge fra en liste af dine e-conomic-produkter, men gør du det, skal du være opmærksom på følgende:

  • Momstaksten på produktet i EasyMe skal matche momstaksten i den tilsvarende varegruppe i e-conomic, som dit produkt ligger i.
  • Tilkøb på produktet skal matche momstaksten på produktet.
  • Ratebetalinger skal matche momstaksten på produktet.

Alle betalinger, der vedrører produktet i EasyMe bliver nemlig bogført under det valgte e-conomic-produkt, og derfor er det vigtigt, at der er sammenhæng mellem de forskellige momsangivelser.

Fandt du dit svar?